pátek 7. října 2011

Inspirováno dadaismem

Ve škole právě bereme moderní umělecké směry, jako je futurismus, surrealismus, dadaismus a tak. V čítance mě zaujal návod, jak vytvořit dadaistickou báseň, od Tristana Tzary:

1. Vezměte noviny.
2. Vezměte nůžky.
3. Najděte v novinách článek.
4. Článek vystřihněte.
5. Pečlivě rozstříhejte všechna slova a vložte je do pytlíku.
6. Skládejte pak jeden ústřižek za druhým.
7. Svědomitě opište.
8. Báseň se vám bude podobat.

A samozřejmě mi nedalo, abych něco takového nezkusila. A tak jsem si vzala k ruce noviny (staré Metro, nebo co to bylo) a nůžky a vystřihla jsem několik vět ze článku o jakémsi filmu o mumii a dalších několik vět z textu o ledovcích.
Jenže jsem úplně nesplnila kroky 6 a 7. Moje logické uvažování mě nutilo slova všeljak skloňovat, aby to dávalo trochu smysl.
Každopádně s výsledkem jsem víc než spokojená - bavilo mě to a vznikaly mi nečekaně poetické obrazy. Posuďte sami...

Pátý sen
Mrazíky mají věky trvající kouzelnou moc
Davy romantiků píšou dětem babí léto
Parní lokomotiva vyjdřuje zvonky svou činnost
Běžná krása začíná prací řeky
Rok viděl první nepřístupný náhrobek přírody
Místo ranní harfy hrála pěšina
Neuvěřitelná dobrodružství se zmenšují nadsázkou
Původní včerejšek ustoupil měsíci
Říjnové vlasy udeřily metro v dubnu
Domov dal sbohem mládeži vyvěrající poetiky
Hravé roky našly pomoc v jeskyni
Mumie z románu zmrzla v elegantní ledovec
Radost zemře ztracenou krásou devíti

2 komentáře:

  1. To je výborný nápad, myslím, že to taky ozkusím! Jen přemýšlím, které články vystřihnout, aby tam nebyl zrovna Kalousek s Rathem... :-) Asi bude lepší vybrat něco z kultury nebo článků o přírodě... :-)
    P.S. a báseň se ti opravdu povedla, je na prosto originální a jedinečná. Dadaismus je opravdu hravý! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. nemáte vy stejnou čítanku? taky jsme to tam měli ale já to radši nezkoušela...když tam byly alkoholy od apolineira tak mě z toho bolela hlava...také psycho trošku :D

    OdpovědětVymazat