sobota 8. října 2011

Knížky, knížky, knížky! Část druhá

Tak jsem se konečně dostala k vyplnění druhé části knižního řetězáku, který jsem před časem objevila u Vendy.

8. Kniha, kterou máš v plánu přečíst
Kdybych je měla vypsat všechny, byl by to pořádně dlouhý seznam. Z těch, co na mě už chvíli mávají z poličky s knihami z knihovny, jsou to Velký Gatsby od F. S. Fitzgeralda, Já, Claudius od R. Gravese, novela Petr a Lucie od R. Rollanda - všechno objeveno ve školní četbě - a také Letopisy Královské komory IV, další díl historické detektivní série od V. Vondrušky.
Ráda bych se také někdy našla čas na Cestu ze ztracena od Cecelie Ahernové (napsala P.S: Miluji Tě, ale hlavně a především knihu Dárek, do níž jsem se tehdy začetla jako už dlouho do ničeho ne), kterou jsem dostala jakožto vánoční dárek a také Vzpomínky na zítřek od té samé autorky.
A v knihovně se neustále snažím sehnat detektivku, která mě zaujala už jen svým názvem - Kurz tvůrčího psaní. Myslím, že by mohla být vážně zajímavá.

9. Kniha, na kterou jsi hrdý(á), že jsi ji přečetl(a)
Tady jsem nemusela dlouho přemýšlet. Je to Egypťan Sinuhet od finského spisovatele. Miki Waltariho. Je pravda, že jsem ji četla asi před třemi lety, ale dala mi pořádně zabrat. Ne, že by mě nebavila celá. Jenomže byla pořádně dlouhá a z patnácti částí mě jich asi pět opravdu bavilo, další tři docela taky, ale tím zbytkem jsem se prokousávala celkem ztuha. Naštěstí se to docela střídalo (ne že by mě prvních osm knih bavilo a zbytek ne), takže jsem se zdárně dostala až na konec. Moje celkové hodnocení této knihy by nebylo "nudná", ale "zajímavá s delšími nezáživnými pasážemi".

10. Kniha, která v tobě zanechala nejrozporuplnější pocity
Nevím, teď si vzpomínám jenom na Valkýry od Paula Coelha. Tohoto autora mám normálně docela v oblibě, jenže v téhle knížce se mísí takové podivně pokřivené duchovno s magií, což ve mně vzbuzuje dost divné pocity. S těmito magickými směry totiž spíš nesouhlasím, tuším v nich něco nebezpečného. Na druhou stranu ale, jak už jsem psala, se mi některé jeho knihy líbily, spíš takové ty dějovější (Alchymista, Vítěz je sám, nebo už dřív zmiňovaná Veronika se rozhodla zemřít), ve kterých jsou jeho názory trochu víc potlačené.

11. Kniha, kterou by sis chtěl(a) přečíst, ale nemůžeš
Bohudík už nežijeme za komunismu a za dob cenzury, takže většinu knížek, které si chceme přečíst, máme dostupnou. A tak v podstatě neexistují knížky, ke kterým bych se nedostala, kdybych chtěla. Tenhle výběr je pro mě ale značně omezený, třeba nechutí k rezervacím v knihovně, takže když si chci nějakou knížku půjčit a nemají ji zrovna na pobočce, raději ji hledám pořád dokola a rezervaci si nedám. Pak se někdy stane, že na tu knížku úplně zapomenu a už si ji nepřečtu.

12. Nejstarší kniha, kterou jsi četla
U téhle otázky, stejně jako Vendy, trochu váhám. Nevím, co má přesně znamenat. Jestli je to kniha, kterou jsem četla jako první, tak to už si nevzpomínám, ale myslím, že to byly Večerní pohádky z velkého stromodomu, kniha, kterou jsem mnoho let milovala. nebo možná Ferda Mravenec. Nebo nevím.
Jestli to má znamenat nejstarší knihu vůbec, tak to byl asi Epos o Gilgamešovi (vzpomínám na jedno sborové soustředění, kdy jsme si s tímhle eposem užily spoustu zábavy, když jsme si ho předčítaly na dobrou noc).

13. Chtěl(a) by ses potkat s postavou z nějaké knihy?
Nejdřív jsem chtěla napsat, že ano. Jenomže pak jsem si uvědomila, že bych jim neustále radila, co mají dělat (když něco čtu a vidím, jak některé postavy strašně chybují, nejradši bych na ně zakřičela, ať to nedělají... ono se to takhle "z venku" strašně dobře kritizuje) a nebo bych ještě víc zabředla mimo naši realitu do světa příběhů. Takže odpověď na tuhle otázku zní, že raději ne.

14. Je nějaká literární postava, se kterou by ses nechtěl(a) setkat?
Určitě je. Jen si teď nevzpomínám na žádnou konkrétní. Jsou to především záporáci - zlí čarodějové z fantasy knížek, kteří by mi mohli být nějak nebezpeční. Jinak nevím.

15. Existuje nějaký člověk, který ti připomíná literární postavu?
Asi ne. Teď si vzpomínám jen na jednu filmovou postavu a ta osoba mi ji připomíná vzhledově, ale bylo to natočené podle knížky. Jedna kamarádka (a may mě zabije, jestli to bude číst :D) mi něčím trochu připomíná Sajuri z filmu Gejša, hlavně tou fotkou na obálce toho nového vydání Gejši.

A ještě si sem přidám takový dovětek, otázku, která mi tu docela chyběla, protože v odpovědích na tyhle otázky jsem nestihla zmínit všechny své oblíbené knížky. Ráda bych totiž napsala ještě pár mých knižních favoritů. Takže, začnu Puškinovým Evženem Oněginem, což je kniha, která mi opravdu učarovala - pořád ji někde cituju. Když už jsme u té ruské literatury, ráda bych zmínila ještě Annu Kareninu od Tolstého a Mistra a Markétku od M. Bulgakova. A v neposlední řadě také Lásku za časů cholery od G. G. Márqueze, kterou jsem objevila nedávno a doslova mě uchvátila. Moc se mi také líbila Vančurova Markéta Lazarová a všechny knihy od Jane Austenové.
Samozřejmě knížek, které mě zaujaly, je opravdu mnoho, ale všechny je zmiňovat opravdu nebudu. To bych to asi nikdy nedopsala.

1 komentář:

  1. Egypťana Sinuheta jsem zklamala. Na rozdíl od tebe jsem ho vážně nezvládla přečíst celého..po pár stránkách jsem to vzdala. Na mě to byla až moc nezáživné. Paulo Coelho patří k mým nejoblíbenějším autorům, ale k Valkýrám jsem se ještě nedostala. Jestli se ti občas stane, že zapomeneš na knihu, kterou si chceš přečíst, tak si jednoduše udělej seznam. Aspoň u mě to tak funguje, jen mám strach, že je všechny nestihnu přečíst^^

    OdpovědětVymazat