úterý 21. února 2012

Poezie o poezii

O básnické tvorbé současných autorů nám ve škole nikdy moc neříkali. O to větší bylo moje překvapení, když dneska ráno naše učitelka češtiny nakráčela do třídy s různými básnickými sbírkami od nynějších autorů, abychom se seznámili s jejich tvorbou. Téměř žádná z těch jmen mi nebyla povědomá (nejsem ale žádný znalec) - a o to zajímavější tenhle literární výlet byl. Dvě z básní mě zaujaly natolik, že jsem si je rozhodla zapsat.

Jarmila Týnková - Nepochopená básnířka (sbírka Pavoučí)
Chtěla bych vidět Puškina
jak žehlí nebo vytírá
jak ráno vstává do práce
jak peče dětem koláče.
Chtěla bych vidět Nezvala
jak na zastávce postává
jak s nákupy se domů řítí
jak knedlík krájí zručně nití.

Jestlipak večer znaveni
v kuchyni nebo v posteli
by psali rýmy květnaté
když vstávali by o páté?

Marie Valachová - Les beaux arts (sbírka Nebe peklo ráj)
Básník a žebrák,
jak jsou si blízcí:
oba prodávají bídu
partrnou otrlému.

4 komentáře:

  1. Super článek !! :) Podle mého gusta :D Kéž bych taky tak dokázala uvažovat :D :) Koukni taky na můj blog  :)

    OdpovědětVymazat
  2. Správný zásah. :-) Mohlo by ve výuce být i více o současných básnících. Sice je fakt, že jejich kvality nejsou otestované časem, ale aspoň pro zajímavost, jako to udělala tvá učitelka, by bylo vhodné se zmínit na každé škole. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ta první je naprosto pravdivá, jak by mohla například Virginie Woolfová napsat tak skvostná díla, kdyby každý den musela chodit do práce, večer uklidit, uvařit...Ta druhá je také naprosto pravdivá, ale už mi nepřipadá tolik jako moderní poezie, přeci jen mi přijde taková květnatější.

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělí článek...Moc se mi líbí :)

    OdpovědětVymazat