neděle 10. března 2013

Nepořádky mezi řádky

Venku mlha a pochmurno. Jít po ulici znamená koupat se v mléce. Nadechnu se a beru za kliku. Louis de Funés se na mě šklebí z fotografie v nadživotní velikosti a nedoslýchavá ryba nemá ráda místní točené pivo. Cigaretový dým se proplétá s mými vlasy a hladově se mi zakusuje do kůže. Trochu mžouravě se rozhlížím po známých tvářích. Když se se všemi pozdravím, ozvláštním jednotvárnost jejich pivařského kroužku svou příliš naředěnou kofolou.
Brzy se v rohu místnosti vytvoří shluk dychtivých posluchaček životního seriálu na pokračování. Každou osobu opačného pohlaví posíláme pryč z doslechu.
"Víš, my tě máme hodně rády…" Zbaběle schovávám jednotné číslo, které by tam správně mělo být, za ironický podtón a zájmeno "my". Ostatně, zájmeno "já" bych za zájmeno "my" vyměnila hned. Jenže můj výrok se snaží dokázat opak.
V jeho očích spatřím podivný záblesk, jakési UFO letící po té modré obloze. Na okamžik se leknu, že můj malý podvod prohlédl. Ačkoliv by to možná byl důvod k tomu, aby se něco stalo. Takový katalyzátor pro chemickou reakci, jež za normálních okolností nemůže proběhnout. Jenže šipka nikdy neukazuje na mě. Žádná syntéza se nekoná, spíš rozklad. A ty vždycky běží samovolně.
Ztrácím nit té sáhodlouhé telenovely, kterou vedle mě ještě stále vysílají. Místo toho se soustředím na vlastní nekonečný příběh, ten výlet do země Nic, odkud se jen těžko navrací zpět. Pouštím se do nesmyslných hovorů o klonovaných ovcích, elektrickém proudu, otravných laboratorních protokolech, ornitologii, náletech mravenců, kteří nade vše milují nápojové kartony, o slovenštině, o kočičí genetice a o tom, že člověk si vždycky najde čas, na to, co chce - a při tom se snažím zachytávat všechny jeho pohledy. Ale je to marné. Asi jako se snažit v letu chytat rozsypané korálky padající ze stolu.

Žádné komentáře:

Okomentovat