neděle 11. prosince 2011

Oldřich Mikulášek - Výčitky

Má múza usnula. Možná na vavřínech (i když to asi ne), možná samou láskou Mrkající. Každopádně, aby to tady neumřelo, rozhodla jsem se dát sem jednu báseň, která mi uvízla v paměti z čítanky. Četla jsem ji asi pětkrát a přijde mi, že nádherně a zároveň až děsivě konkrétně vystihuje všechno to, co se často zdá tak nevyslovitelné (a možná taky trošku můj nynější stav..?). Je od Oldřicha Mikuláška ze sbírky Ortely a milosti. Příjemné počtení.

Výčitky

Neviděl jsem tě plakat bez příčiny
Neslyšel jsem tě smát se pro nic.
To není láska.
Nevím, že bych slyšel,
tlouct tě hlavou o zeď
a naříkat, že pácháš zlo,
když, tak jsi šťastna přec -
a bože, jakým právem?

A nepamatuji, že viděl bych tvou hlavu,
tu trapnou stálici,
jež nazýváme hlavou
v hluboké hudbě kutálet se hrozně.
Láska je, když kráčíš do neštěstí
tak jistě, jako jistě vržou boty.

Ulice ztichla
tak,
že bylo slyšet boty.
Tvé vrzající boty.

To není láska,
pravil jsem a docela se slyším,
jak povídám:
Láska je, když nelze, nelze jinak.
A ruce rozhodil jsem zoufale,
v gestu tak zoufalém,
že někde v kameni
už počala růst socha...

Ulice ztichla
tak,
že bylo slyšet, co se ve mně dělo.
Ulice ztichla
tak,
že bylo slyšet tělo,
jak po svém pracuje si v útrobách -
v tom srdci mámení.

To není láska
pravil jsem, a jako z velké dálky
slyším pak: To není láska;
láska je, když nelze vypovědět…
Když pouhým dechem
pouště se v nás šíří.
Když se chce nedýchat.
Jak před prvními takty,
když je odklepán,
náš osud odklepán,
a povel dává kat.

Ulice ztichla
tak,
že bylo slyšet, kterak vesmír vane.
My ve svých zimníčcích,
v čas nevhodný,
a hlavy zutínané
vysoko zdviženými límci
tím vesmírem jsme šli

Velice sami.

4 komentáře:

  1. Jej.
    Když jsem to četla poprvý, moc jsem to nechápala.
    Ale přečetla jsem si to podruhý a znova...
    A zamilovala jsem se. Ten to vystih. Tak úžasně. A vůbec mi nevadí, že nechápu, jestli on sebe a tu svou botama vrzající dívčinu pokládá za naplněné skutečnou láskou. Je to prostě krásný.

    OdpovědětVymazat
  2. Báseň, která se nedá chápat, ale která se musí jen cítit.
    Nádherná.
    Oni ti básníci nejsou tak špatní! .-)

    OdpovědětVymazat
  3. Vendy, ještě aby byli. PS: Upadlo Ti oko!

    OdpovědětVymazat
  4. Chtěla bych Ti poděkovat. Bůhvíjak dlouho si lámu hlavu, tuhle báseň znám, ale vypadl mi její autor. Díky Tobě už si ho budu pamatovat. Díky i za chvíle povznášející četby, tyhle verše jsou jednoduše geniální a dokonale výstižné.[2]: Neplatí tohle nakonec o všech básních?

    OdpovědětVymazat